Affordance

Dat je daar zo, in al je verschillen, nog steeds op mij lijkt
Maakt je bij voorbaat al verdacht.
"Homo. Pedofiel. Moordenaar. Klootzak. Strever. Snob."
Ongeacht de namen die ik je geef
Het blijft maar lijken op liefde.

Daarom mijn aanklacht:
Aan jou is geen ontkomen meer aan.

Ik heb alvast een volksjury samengesteld.
Want onder gelijkgestemden is het makkelijker
Zoeken naar wat ons van jou onderscheidt.
Verschillen van elkaar doe je beter niet alleen.

Om jou dan voor eens en voor altijd te veroordelen.

Hoe ongepast is het niet
Dat jij van mij toelaat in deze wereld
Wat ik niet gewenst vind? Wat ik
Niet wens te vinden en ik zodoende
Al jaren vakkundig zoek heb gelegd

Tussen de regels.
Hoort het wit te zijn.
Wij zijn duidelijk

Niet aan elkaar besteed
En toch, voor wat ons rest van altijd
In de echt verbonden
Elkaar op afstand houdend.

De hel zijn niet de anderen.
De hel zijn wij die wat ons tot anderen maakt
Niet langer de liefde gunnen
Die ons voor het leven gegeven is.

"Overheidsdienst tegen discriminatie pest eigen collega weg", De Morgen, 2/05/2015

Reacties

Populaire posts