Fotografieles

De kop is eraf. Mijn eerste fotografieles als docent.

Het waren Jeroen Brejou en Eva De Mulder van WISPER die me twee jaar geleden vroegen of ik geïnteresseerd zou zijn om fotografieles te geven. Ik had er net een fijne week fotograferen op zitten tijdens een zomercursus in Wange. Als vanzelf was ik Jeroen tijdens die week beginnen te assisteren met het begeleiden van medecursisten. En dat was me bijzonder goed bevallen. Niet in het minst omdat Jeroen het ook zo fijn maakte om met hem samen te werken.

Toch twijfelde ik nog. Ik was autodidact en had geen palmares met vele expo's en publicaties, of een dik portfolio met opdrachten. Zou ik mensen wel iets kunnen leren?

Een jaar later hakte ik de knoop door en besloot ik om, op vraag van Jeroen, iemand te vervangen voor een introductiedag over portretfotografie. Helaas moest ik op het laatste moment verstek laten gaan. Ik was overbelast en oververmoeid na een heftige periode. Wat me opnieuw deed twijfelen. Zou het wel lukken? Zou ik voldoende energie hebben om dit te doen? Zou mijn autisme niet te veel parten spelen?

Weer een jaar later. Gisteren was het zover. De uitgestelde introductieles zou eindelijk plaats vinden. De vuurdoop dus. En die is voor mij geslaagd, vooral omdat ik merkte dat iedereen aan het einde van de dag betere portretten had gemaakt dan 's ochtends.

We zijn een dag later en ik ben aan het bekomen. Zoals verwacht vraagt de inspanning van gisteren de nodige hersteltijd. Dat zal, mede door mijn autisme en add, altijd nodig zijn.

Ik ben vandaag behalve moe, ook blij, dat ik het kon ervaren om werkgewijs anderen iets bij te leren, om samen iets te maken. Een voltijdse of zelfs halftijdse job als docent of leerkracht is onhaalbaar omdat mijn energieniveau te onvoorspelbaar is. Misschien geven die paar workshops per jaar bij Wisper me toch de kans om het plezier van het lesgeven te ervaren op een manier die voor mij werkbaar is.

In april en mei volgen er alvast nog twee workshops, eentje over stillevens en eentje over reeksen maken. En aan het begin van de zomer is er nog een dag rond zelfportret. Meer nog dan naar het lesgeven zelf, kijk ik uit naar het werk dat de deelnemers zullen maken.

To be continued...

#crip #AutismAwareness #ActuallyAutistic #adhd #neurodivergent #neurodivergence

Reacties

Populaire posts