Rite de passage

We zijn elkaar
Nu eindelijk
Uit de weg gegaan
En zie aan
Het blikveld verruimd
Glooit en ontplooit zich
Ontdooit en vermooit zich
Als nooit tevoren
Het gele koren dat opschiet
Naast velden met stoppels
Vers geschoren
Ontvouwt zich het lot
Dat ons beschoren is
We zien het aan
En horen achter ons
Elkaar tegemoet gaan
Wat ons toekomt
Wat ons aanstaande is
Voor we ver
En verdergaan.

We zijn elkaar
Eindelijk voorbij gegaan
Met de handen gestrekt
Gepijnigd van het strelen en slaan
Het wrijven en wringen
Het voelen en woelen en binnenste buiten keren
Het wacht eens ho maar kom maar
Het lief en liever en leed
Het minnen en mutileren
Het wijzen wenken lief
Hebben en weer af
Weren
Af en aan en op
De tast
Verblind door het licht
Uit elkaars beschaduwde aangezicht getreden
Reiken we de hand naar een ver verleden
Dat nog eerst moet verlijden tot heden
Tot op heden
De lang vermeden
Tegenwoordige tijd

We zijn nu elk
Ons eigen één
Nu het gebaar van afkeer
Naar omkeer gekeerd is
Spiegels niet langer de rug van de ander reflecteren
Maar ieders gezicht naar waarheid weergeven
De luiken open zwaaien
Het uitzicht de vrije baan geven
Dat zich ontvouwt als
Mijn eigen leven
De deur die open gaat
Zonder binnen of buiten aan te geven
Uitnodigt tot een overgankelijkheid
Om zich aan over te geven
Daar op de drempel voel ik het
De angst
Even
Het zachte beven

Wat is een thuis
Als je het niet kent
Een thuis is geen thuis
Zonder beleven
Verdwalen is gestalte geven
Muren bouwen, grenzen verleggen
Tot ze daar liggen waar ze je toelaten
Om je in alle veiligheid en geborgenheid
Over te geven.

Ik ben nu ik
En jij bent jij
Door geen enkel ons meer omgeven
Niet langer verstrengeld
Noch verweven
Volmaakt
Vrij

Ik ben
Nu 
Hier

Ik hoor
En zie twee vogels
Die een nest maken
In een met verse knoppen gespeende populier
Hier
Iemand die naast me komt staan
Ze raakt me aan
Het meisje van de maan
En zegt
Kijk
Hoe mooi het leven.

En zo
Voor het eerst
Van de zorg voor allemans verweesde angsten ontheven
Begint het

Mijn leven

Voel ik me vrij
Om mijn hart te omgeven
Met alle liefde die het verdient
En durf ik het aan
Om te bestaan
Naast het meisje van de maan
En er oprecht
Echt voor te gaan.

Reacties

Populaire posts